Jogging- modny sposób na aktywny wypoczynek

Jogging zdobywa w Polsce coraz większą popularność. To jedna z form biegania, która polega na biegu w nieco wolniejszym tempie. Jogging jest zatem wspaniałą alternatywą dla tych, którzy nie lubią się zbytnio przemęczać. Korzyści jakie płyną z uprawiania joggingu są związane przede wszystkim z poprawą samopoczucia i stanu zdrowia, ponieważ zwiększa się sprawność fizyczna i wydolność organizmu. W momencie gdy biegamy, w mózgu są wytwarzane specyficzne hormony, zwane także hormonami szczęścia- endorfiny. Bieganie wymaga od nas dużego wysiłku, natomiast jogging wręcz przeciwnie. Jest on formą aktywnego, a zarazem przyjemnego spędzania wolnego czasu. Podczas godziny uprawiania joggingu, organizm spala około 350 kcal. Ponadto, gdy biegamy dotleniamy mózg i poprawiamy jego ukrwienie. Biorąc pod uwagę powyższe korzyści warto zacząć uprawiać jogging nie tylko ze względu na poprawę sylwetki i samopoczucia, ale przede wszystkim przez wzgląd na swoje zdrowie.

Biorąc pod uwagę konkurencje lekkoatletyczne, biegi dzielą się na sprint, bieg sztafetowy, średniodystansowy, długodystansowy, ultra maratoński oraz płotkarski. Sprint jest biegiem krótkodystansowym. Zawodnicy startują z bloków startowych na sygnał startera. Każdy z nich biegnie po swoim torze. Biegi sztafetowe polegają na biegu z pałeczką sztafetową. W konkurencji bierze udział drużyna składająca się z czterech zawodników. Podczas zmian przekazują oni sobie pałeczkę w wyznaczonej strefie. Bieg średniodystansowy odbywa się na dystansie 800 m, 1500 m, a także 1 mili i 1000 m. W biegu na 800 m zawodnicy startują z bloków startowych, natomiast w biegu na 1500 m z wyznaczonej linii startu, z pozycji stojącej. Bieg długodystansowy może odbywać się na dystansach 3000 m, 5000 m, 10 000 m. Jeśli chodzi o konkurencje olimpijskie, czyli maraton,  to dystans wynosi 42 195 m. Bieg ultramaratoński odbywa się na dystansie większym od maratonu, w dwóch formach, a mianowicie na czas lub na dystans. Jeśli bieganie jest dla nas czymś więcej niż tylko sposobem na zrzucenie zbędnych kilogramów, warto zastanowić się nad tym, w jakim biegu czujemy się najlepiej i doskonalić się w tym kierunku.