Podstawowa przemiana metaboliczna

Każdego dnia organizm potrzebuje określoną ilość energii, która jest potrzebna do prawidłowego funkcjonowania i pracy narządów oraz utrzymania stałej temperatury ciała. Jest ona nazywana energią podstawowej przemiany metabolicznej. Wartość ta zależy od czynników takich jak płeć, sylwetka ciała, wiek, stres, wysiłek oraz stan zdrowia. Mężczyźni i osoby dobrze umięśnione zużywają więcej energii niż kobiety i osoby słabo umięśnione. Dzieci i młode osoby potrzebują więcej energii, ponieważ jest ona wykorzystywana do budowy i wzrostu organizmu. Hormony, których poziom podwyższa się w sytuacji stresu, działają na organizm mobilizująco, co z kolei powoduje zwiększenie zapotrzebowania organizmu na energię. Podczas gorączki i w przypadku nadczynności tarczycy zapotrzebowanie na energię jest większe, zaś w innych stanach chorobowych, np. w niedoczynności tarczycy, potrzeba mniej energii. Podstawowa przemiana metaboliczna jest bardzo ważna. Prowadzenie zdrowego trybu życia nie jest zatem możliwe bez dostarczania tej minimalnej porcji energii organizmowi.

 

Dieta zbilansowana i jej rola w zdrowym trybie życia

Odpowiedni dobór składników odżywczych w codziennej diecie, zarówno pod względem ilości, jak i wartości energetycznej określa się mianem diety zrównoważonej. Dieta zbilansowana pozwala na prawidłowe funkcjonowanie organizmu i jest dostosowana do indywidualnych potrzeb człowieka. Ma na celu utrzymanie stałej i właściwej wagi ciała. Jeśli dieta jest niewłaściwa, a człowiek odżywia się zbyt obficie, organizm nie wykorzystuje w całości dostarczonych składników pokarmowych, a ich nadmiar magazynuje pod postacią składników zapasowych. Białka, węglowodany i lipidy są przekształcane w związki zapasowe, czyli cukry złożone i lipidy. Jeśli natomiast spożywa się za mało kalorii, organizm zaczyna sukcesywnie wykorzystywać zgromadzone wcześniej zapasy. To z kolei prowadzi do spadku masy ciała. Tak więc zbilansowana dieta jest niezbędnym  elementem zdrowego trybu życia. Taki zdrowy tryb życia to coś, do czego dąży wielu ludzi, ale większość z nas wie jakie jest to trudne. Nie jest to jednak niewykonalne – w końcu nasze zdrowie powinno być najważniejsze, a więc należy dbać o odpowiednią dietę.

 

Dodatki do żywności i ich wpływ na organizm człowieka

Do produktów żywnościowych są dodawane barwniki, konserwanty, przeciwutleniacze i zagęstniki, głównie po to, aby zwiększyć atrakcyjność produkowanych artykułów spożywczych, ale też w celu konserwowania produktów, zapobiegania utlenianiu składników pokarmowych, a także nadania właściwej konsystencji. Wiele z nich jest związkami pochodzenia naturalnego, więc nie wywierają niekorzystnego wpływu na organizm człowieka. Część z nich pozytywnie wpływa na żywność, gdyż dodatkowo niszczy rozwijające się bakterie. W związku z tym niedodawanie ich do produktów żywnościowych jest po prostu niemożliwe. Nie należy jednak zapominać, że niektóre ze sztucznych dodatków m.in. azotan (III) potasu (E249), azotan (III) sodu (E250), mogą wywierać niekorzystny wpływ na zdrowie osób wrażliwych, dzieci, osób starszych, poprzez wywołanie reakcji alergicznych, nadciśnienia, a co gorsza powstawanie nowotworów. Dlatego też spożywanie żywności przetworzonej jest niebezpieczne dla zdrowia człowieka. Zatem aby zmniejszyć ryzyko zachorowania na raka, należy prowadzić zdrowy tryb życia i ograniczyć spożycie wysoko przetworzonej żywności.