Tłuszcze- nie taki diabeł straszny…

Tłuszcze stanowią główną grupę lipidów i są źródłem energii dla organizmu człowieka. Wyróżnia się tłuszcze roślinne, które występują w oleju i oliwie, a także w różnego rodzaju nasionach oraz zwierzęce występujące przede wszystkim w maśle, smalcu, śmietanie i boczku. 1 gram tłuszczu dostarcza organizmowi około 9 kcal energii. Spalanie tłuszczów sprawia, że uwalniana jest energia, która ogrzewa ciało. Nie powinno się wykluczać tłuszczy z codziennego jadłospisu. Są one bowiem cennym i jedynym źródłem witamin A, D, E, K. Wartościowym źródłem zdrowych tłuszczy są awokado i oliwa. Warto więc zadbać o to, aby znalazły się w codziennym jadłospisie. Jednakże nadmiar tłuszczów w pożywieniu, szczególnie zwierzęcych, prowadzi do nadwagi i otyłości oraz chorób z nią związanych np. miażdżycy. To ważne, gdy chce się prowadzić zdrowy tryb życia. Jeśli więc chodzi o tłuszcze, ich ilość w pożywieniu powinna być na tyle niska, aby nie doprowadzić do ich nadmiaru, a zarazem na tyle wysoka, aby nie doszło do niedoboru tłuszczów w organizmie.

Tłuszcze

Tłuszcze są organizmowi niezbędne do życia. Nie tylko pozyskuje z nich energię. Tłuszcze są substratami do produkcji wielu ważnych cząsteczek w całym organizmie. Nie jest więc prawdą, że zdrowa dieta to dieta pozbawiona tłuszczy. To szkodliwe uproszczenie. Z cząsteczek tłuszczu syntetyzuje się, między innymi, hormony płciowe. Niektóre bardzo chude dziewczyny przekonują się o tym na własnej skórze. Nadmierne odchudzanie może być bowiem przyczyną utraty miesiączki. Poza tym tłuszcze wykorzystywane są w celach budulcowych. Nadają one sprężystość i elastyczność błonom komórkowym. Tłuszcze są więc niezbędnym składnikiem diety i powinny być spożywane każdego dnia. Trzeba tylko wiedzieć, które tłuszcze są zdrowe, a które nie. Tłuszcze zwierzęce, czyli te pozyskiwane z mięsa zwierząt rzeźnych składają się prawie wyłącznie z tłuszczy nasyconych. Tych natomiast należy unikać. Zdrowe tłuszcze znajdują się w olejach roślinnych, a także w tłustych rybach morskich. Są to tłuszcze jedno i wielonienasycone.