Wegetarianizm- dobry, czy zły?

Dieta wegetariańska zyskuje coraz więcej zwolenników. Wegetarianin, zwany też jaroszem, ogranicza spożywanie pokarmów pochodzenia zwierzęcego, zwłaszcza mięsa i tłuszczów oraz unika wszelkiego rodzaju używek takich jak kawa, papierosy i alkohol. Prowadzi więc zdrowy tryb życia. Weganie natomiast całkowicie rezygnują ze spożywania produktów pochodzenia zwierzęcego, a zatem wykluczają z codziennego jadłospisu nie tylko mięso, ale też jaja i nabiał. Istnieją także mniej radykalne odmiany diety wegetariańskiej. Laktowegetarianie spożywają nabiał, zaś semiwegetarianie niewielkie ilości ryb i drobiu. Zaletą diety wegetariańskiej jest niska wartość energetyczna pokarmów oraz ograniczona zawartość tłuszczu zwierzęcego, a wysoka roślinnego. Pokarm pochodzenia roślinnego zawiera duże ilości witamin A, B1 i C. Zmniejsza się ryzyko zakażenia pasożytami. Z drugiej strony jednak długotrwałe stosowanie diety wegetariańskiej prowadzi do niedoboru składników odżywczych, szczególnie aminokwasów, wapnia, magnezu, żelaza oraz witamin E i D. Z uwagi na swoje zdrowie, nie powinno się więc całkowicie rezygnować z produktów pochodzenia zwierzęcego.

 

Wegetarianizm jest praktykowany zwykle z powodów humanitarnych. Niestety rzeczywistość jest dla wegetarian dosyć brutalna. Trudno zachować dobry stan zdrowia jedząc tylko produkty roślinne. W mięsie zwierząt rzeźnych znajduje się niezbędny dla prawidłowego funkcjonowania organizmu składnik, żelazo hemowe. Jego niedobory można uzupełnić spożywając nasiona roślin strączkowych i stosując Suplementacja. Mimo to po wielu latach stosowania diety wegetariańskiej można doprowadzić organizm do stanu anemii, czyli niedoboru krwinek czerwonych. Innym problemem jest dla wegetarian niedobór kwasów tłuszczowych omega-3. Zawarte są one w tłuszczu, przede wszystkim w tłuszczu rybim. I z tym problemem można się jednak uporać za pomocą suplementacji. Wegetarianie, którzy nie spożywają mleka i produktów mlecznych borykają się ze znacznie poważniejszym problemem. U nich dochodzi do niedoboruwapnia, co zaburza pracę mięśni, komórek nerwowych a w podeszłym wieku może doprowadzić do ciężkiej osteoporozy.