Zaparcia

Zaparcie

Zaparcia są bardzo częstym schorzeniem. Dotyczą one znacznej grupy kobiet. Często dotykają także dzieci. Jedną z podstawowych przyczyn zaparć jest nieprawidłowa dieta. Po jej skorygowaniu większość chorych przestaje odczuwać dolegliwości. Czasami tylko jeden błąd dietetyczny może być przyczyną problemów z wypróżnianiem. Zaparciom sprzyja wiele produktów, które po zjedzeniu tworzą twardą zbitą masę w jelitach. Takimi produktami są, na przykład, płatki kukurydziane, banany, kakao, czekolada. Jednocześnie istnieje duża grupa produktów, która dzięki zawartości błonnika sprzyja zachowaniu prawidłowej funkcji jelit. Błonnik znajduje się w produktach zbożowych, warzywach i owocach. Każdego dnia powinno się spożywać około trzydziestu pięciu gram tego składnika. Warzywa i owoce najlepiej spożywać na surowo. Trzeba wiedzieć, że błonnik jest nieszkodliwy dla zdrowych osób. Może jednak być przyczyną poważnych dolegliwości dla ludzi cierpiących na różnego rodzaju problemy z przewodem pokarmowym.

Zaparcia spowodowane są najczęściej nieprawidłową dietą. Sprzyjają im niektóre produkty. Są to, na przykład, kakao, czekolada, płatki kukurydziane, biały ryż, banany. Nawet jeżeli pozostała część diety jest prawidłowa, spożycie niewielkiej ilości tych produktów może być przyczyną poważnych dolegliwości. Trudnościom z oddawaniem stolca zapobiega dieta bogata w błonnik. Zdrowa osoba powinna spożywać wraz z dietą około trzydziestu pięciu gram tego składnika w ciągu doby. Niektórzy mogą spróbować nieco przekroczyć tę granicę, jeżeli dolegliwości nie ustępują. Trzeba jednak wiedzieć, że nadmiar błonnika w diecie może być przyczyną biegunek. A gdzie znaleźć błonnik? Znajduje się on w produktach roślinnych. Zawierają go pieczywo z grubego przemiału, kasze, warzywa i owoce. Te ostatnie zaleca się spożywać na surowo. Błonnik zapobiega także powstawaniu otyłości. Jest zalecany w profilaktyce chorób układu krążenia oraz w profilaktyce raka jelita grubego.